Stomaatje tegen verspilling

16 april 2015 is www.stomamateriaalover.nl gelanceerd. De nieuwe website van Stichting Stomaatje moet bijdragen aan minder verspilling van stomamateriaal.
Bezuinigingen

Het brengt antwoord op de vraag: “Wat doe je met ongebruikt stomamateriaal?”. Een stomadrager die door omstandigheden moet overstappen naar een nieuw merk stomazakje, een stoma dat wordt opgeheven of een proefpakket dat niet bevalt. Veel mensen; stomadragers, maar ook bijvoorbeeld zorginstellingen, weten niet waar ze met het ongebruikte stomamateriaal heen kunnen, te zien aan de vele e-mails die de stichting hierover krijgt. Met deze website wil zij hier duidelijkheid in brengen.

Stomamateriaalover.nl is ontwikkeld voor en door stomadragers en hun omgeving. Zodat mensen die materiaal over hebben, om wat voor reden dan ook, deze gratis (tegen verzendkosten) ter beschikking kunnen stellen voor mensen en goede doelen die daar enorm mee geholpen zouden zijn. Een stomadrager waarvan de lijmoplosser of ander stoma-accessoire niet meer wordt vergoed en iemand dit nog ongebruikt in de kast heeft liggen, een goed doel dat stomamateriaal zoekt voor mensen in landen waar ze minder bedeeld zijn, een student dat een proefzakje zoekt voor een presentatie of een stomadrager die hier het product vindt dat hij of zij dagelijks gebruikt. Materiaal vernietigen is kostbaar en zonde en als stomamateriaal doelloos en ongebruikt in de kast blijft liggen gaat de kwaliteit ervan achteruit.
Bespaartips

Er wordt op Stomamateriaalover.nl ook aandacht geschonken aan waar je -naast deze website- met ongebruikt stomamateriaal terecht kunt. Diverse leveranciers vertellen wat zij met overig materiaal doen en hoe het terugsturen van materiaal naar hen in zijn werk gaat. Tenslotte vind je er ook bespaartips. Er zijn kleine dingen waar een stomadrager op kan letten om zuinig met het materiaal om te gaan. Duidelijk wordt wel gesteld: een stomadrager is afhankelijk van de stomaproducten voor het goed functioneren in de maatschappij. Er mag en kan niet worden bezuinigd op de producten die het best bij iemand passen indien een goedkoper of ander product problemen geeft.

Kijk voor meer informatie over de gelanceerde website op www.stomamateriaalover.nl