Nieuwsbrief april 2015 In deze nieuwsbrief blikken we terug op het jaar 2014. Was dit een productief jaar voor ons? Welke doelen hebben we behaald? En we kijken natuurlijk ook vooruit: wat ligt er op de plank voor het komende jaar?

De cijfers over 2014

Interessante cijfers over de website, waaraan je onze groei kunt aflezen. Lees meer…

Doelen die zijn behaald

Welke ideeën hebben we het afgelopen jaar af kunnen ronden? Lees meer...
  Activiteiten

Wat hebben wij het afgelopen jaar georganiseerd, gedaan en besproken? Lees meer…
  Financieel

Hoe staan we er financieel voor? Lees meer…
  (Social) media

Op welke manieren zijn we het afgelopen jaar in de media verschenen? Lees meer…
  Vooruitblik

Wat zijn we allemaal van plan het komende jaar? Lees meer...

De cijfers over 2014

We zijn een stichting die zich van oorsprong vooral via het internet beweegt; diverse websites, een webshop, vergaderingen via Skype en een groot bereik via social media. Bezoekersaantallen, gemiddelde leestijd en hoeveelheid paginabezoek, bouncepercentage... Allerlei gegevens waarvan wij leren. We zien waar behoefte aan is en we kunnen onze websites voor en achter de schermen verbeteren en uitbreiden. Voor ons dus heel belangrijke cijfers, misschien voor jou als lezer ook interessant.

Hieronder wat van deze cijfers:

In 2014 was het aantal unieke bezoekers van website en forum 543.443. Dit betekent een stijging van ruim 26% vergeleken met 2013, meer dan 110.000 unieke bezoekers meer bezochte onze website en forum. Dat is een sterkere stijging dan vorig jaar! Kijk je naar de bezoekersaantallen van 2012 dan is het vergeleken met 2014 gestegen van bijna 48%.

Gemiddeld kwamen er rond de 1489 bezoekers per dag. De beste maand was april met 53.921 unieke bezoekers, waarin er 271.789 pagina's werden bekeken.

Het dagrecord staat op 3 juli 2014. Met een aantal van 2.905 unieke bezoekers op 1 dag haalden we het oude dagrecord in wat stond op in november 2013. Het nieuwe dagrecord is naar aanleiding van de uitzending bij Editie NL.

Hoe komen mensen op Stomaatje.nl terecht? 14,2 % is direct verkeer en deze bezoekers typen dus meteen onze website url in. 5,2 % komen via andere websites, blogs, startpagina's e.d. waar onze link vermeld staat, heel belangrijk dus die mond-tot-mond-reclame. 7,2 % komt tegenwoordig via social media. En 73,4 % komt via een zoekmachine op onze site terecht. 68,7 % van de mensen zijn nieuwe bezoekers en het overige percentage dus terugkerend.

Op de Engelse versie van Stomaatje, de .com, was het aantal unieke bezoekers 125.183. De bezoekers komen vooral uit United States, Engeland en Canada, in deze volgorde. 82,2 % zijn nieuwe bezoekers.

Het aantal forumbezoekers was op ons Stomaforum 75.844. We hebben er in het afgelopen jaar 344 actieve leden bijgekregen, in 2013 was dit getal bijna gelijk waardoor we een mooie balans hebben gevonden. We zitten nu rond de 1430 leden. Er worden gemiddeld 49 berichten per dag gepost. Het totaal aantal onderwerpen staat op 2356, in een jaar tijd zijn er 112 nieuwe onderwerpen aangemaakt door de leden. 34 % zijn nieuwe bezoekers, 3,77 % van de bezoeken zijn afkomstig van onze zuiderburen.

Gastro-maatjes had een bezoekersaantal van 104.246 De beste maand was november met een bezoekersaantal van 11.352. Gastro-maatjes had een groei met 27 % tegenover 2013.

Design your stoma kreeg 14.241 bezoekers. 34,1 % zijn terugkerende bezoekers, de vaste klantenkring. Design your stoma verstuurt met regelmaat bijna 400 nieuwsbrieven aan klanten die zich hiervoor hebben aangemeld.

Stomaatjes Gezocht ging in juli 2014 online. Inmiddels hebben we hier bijna 300 leden mogen verwelkomen. 4.358 mensen bezochten in die 6 maanden Stomaatjes Gezocht.

Doelen die zijn behaald

Welke projecten van onze to-do-list hebben we in 2014 af kunnen ronden?

Stomaatjes Gezocht

De website Stomaatjes Gezocht is ging in juli 2014 online. Stomaatjes Gezocht is een aanvulling op de websites die Stichting Stomaatje al biedt.

Hoe werkt de website?

Via Stomaatjes Gezocht kunnen mensen met een aantal simpele muisklikken zelf op zoek naar gelijkgestemden. Na inschrijving kun je op een eenvoudige en praktische wijze in contact komen met `leeftijdsgenoten´, mensen met `eenzelfde soort stoma of techniek´, mensen met `dezelfde aandoening´ of mensen `uit dezelfde regio´. Je kunt zelf op zoek gaan, of door je profiel in te vullen kun je wachten totdat iemand jou door middel van de uitgebreide zoekfuncties vindt.

De professionals

Op het Stomacongres in Ede op 11 november konden we de stomaverpleegkundigen uitgebreid vertellen wat Stomaatjes Gezocht inhoudt. Zij willen ten slotte graag weten waar ze stomadragers naartoe kunnen verwijzen. Er werd enthousiast gereageerd, hier was behoefte aan! Stapels van de nieuwe flyer voor Stomaatje Gezocht werden weggeven om op de poli’s neer te leggen.

Design your stoma

Begin 2014 stapten we bij Design your stoma van vrijwillige coupeuses over naar een klein atelier. Wij bieden exclusieve maatwerkproducten voor mensen met een stoma, uniek in Nederland. En dat is te merken door de enorme stroom van bestellingen en een groot klantenbestand. De behoefte is groot, te groot voor het kleine atelier.

Half november zijn we daarom gestart met Kledingatelier Thea van Wissen. Coupeuse Thea is een vrouw die dit doet met passie. Ze helpt ons de producten nog meer te verfijnen en nieuwe producten te ontwikkelen. Met haar enorme enthousiasme heeft ze de gehele wachtrij weggewerkt en tussendoor verbeteringen aan de producten aangebracht.

Dankbaar zijn we ook dat we het afgelopen jaar van diverse bedrijven stoffen gesponsord kregen. Deze coupons kunnen we goed gebruiken waardoor we ook de prijzen zo laag mogelijk kunnen houden. Het bedrijf GBrouwer is een nieuwe sponsor van Design your stoma. Wij mogen voor een bepaald bedrag per jaar artikelen uitzoeken bij deze leverancier. Zie hier de bedrijven die ons hebben gesponsord in natura.

Nieuw toegevoegd aan ons assortiment zijn:

De dagelijkse kanten banden. De daily kant hebben een soepele elastische stof, met daar overheen elastisch kant. Geen sluiting of klittenband, en maatwerk door middel van 3 omvangmaten. In verschillende hoogtes te bestellen. Optioneel is er voor een binnenzakje te kiezen. Te kiezen in vele kleuren en diverse soorten kant.

class=
De urinebeenzak hoezen, voor elke soort en grootte urinebeenzak.

Het hartjeshoesje.

Design your stoma heeft ook een eigen Facebookpagina.

HTTPS

Stomaatje is een stichting die zich voornamelijk op internet begeeft, onze boeken en de Stomaatje Zwemdag buiten beschouwing latende. We zijn altijd bezig met het verbeteren van bestaande websites en verzinnen van nieuwe projecten. Omdat op onze verschillende websites ook gegevens worden uitgewisseld; invullen van een formulier, gesprekken op ons forum, enz., vonden wij het tijd om de veiligheid daarvan nog meer te verbeteren.

Dat doen we doormiddel van een SSL certificaat waardoor je een groen slotje voor de URL krijgt en HTTPS in plaats van HTTP. Eigenlijk hetzelfde als dat je bij online bankieren ziet. Bij gebruik van HTTPS worden de gegevens versleuteld, waardoor het voor een buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die afluistert, onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden.

class=

Als je naar Stomaatje.nl surft zie je een groen slotje en https in plaats van http in de url, net zoals je dit ziet als je naar de website van je bank gaat. Nu weet je dat de gegevens die je invult bij een Contact-, vragen- of donatieformulier extra beveiligd verstuurd wordt. Inmiddels is het forum ook voorzien van HTTPS. Er zullen nog meer van onze websites volgen zoals stomaatjesgezocht.nl en designyourstoma.nl.

Eigen server

Door de grote toename in bezoekersaantallen voldeed ons hosting pakket niet meer voor stomaatje.nl, .com en het forum. In overleg hebben we gekozen om over te stappen op een eigen VPS server zodat we voor jaren weer goed zitten. Voordelen zijn dat de kwaliteit van de verbinding stukken verbeterd is evenals de beveiliging. Bij een VPS server heb je geen last van andere websites op de server, onze website gaat bijvoorbeeld nu niet meer langzamer doordat een andere website ineens veel bezoekers krijgt.

Activiteiten

Bedrijven en verenigingen

We hebben vele gesprekken gevoerd met fabrikanten en leveranciers, om te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen, maar ook om bijvoorbeeld te praten over de ontwikkelingen rondom de bezuinigingen. Ook onderhouden wij goede contacten met diverse instanties, verenigingen en professionals.

Beurzen

We hebben er helaas de financiële middelen en mankracht niet voor om dit op regelmatige basis te doen, maar af en toe staan we op een symposium met een stand. Zo stonden we in 2014, zoals elk jaar, met een stand van Stichting Stomaatje op het jaarlijkse Stomacongres. De perfecte plek om de professionals te laten zien wat we doen, onze laatste nieuwtjes te vertellen en onze producten van Design your stoma te laten zien. Ze kunnen de producten even aanraken, voelen en de gezichten achter de stichting zien. Toch anders dan op een website. Dan weten ze wat ze hun patiënten kunnen aanraden. We kregen weer erg veel lovende reacties!

Stomaatje Zwemdag

Zondag 18 mei organiseerde Stichting Stomaatje voor het achtste achtereenvolgende jaar een zwemdag voor stomadragers en hun naasten. De Stomaatje Zwemdag werd wederom goed bezocht. Bijna 40 stomadragers en aanhang (vrienden, familie, partners en kinderen) waren op deze dag aanwezig. Niet alleen om te zwemmen, maar ook voor het saamhorigheidsgevoel. Tips uitwisselen, ervaringen delen en nieuwe contacten opdoen. En dat alles in een warm en ruim zwembad met alle privacy.

Dit jaar had Stichting Stomaatje een groot wedstrijdbad (het Torenbad) pal naast het Vlinderbad, wat we al een aantal jaren huren, gehuurd. Zo is de ruimte groter waardoor er meer mensen op deze dag af kunnen komen, en is er voor ieder wat wils: het Vlinderbad is warm en ondiep, het Torenbad is kouder en diep en geschikt om baantjes te zwemmen. Er hebben zich daar zelfs mensen op de duikplank gewaagd!

Als je hoort dat er zelfs een stomadrager aanwezig was die voor het eerst in 18 jaar weer durfde te zwemmen en meteen de week erna, omdat ze over de drempel heen was, is gaan zwemmen met vriendinnen. Dan word je als vrijwilliger met de neus op de feiten gedrukt dat we dit vooral moeten blijven organiseren!

Schrijf zondag 7 juni 2015 alvast in je agenda, dan organiseren we de volgende Stomaatje Zwemdag!

Combicare besteedde ook aandacht aan onze Zwemdag.

Teambuildingsdag

Ieder jaar organiseren we een teambuildingsdag om onze vrijwilligers te bedanken voor hun inzet. We vinden het geweldig dat ze hun vrije tijd aan de stichting willen besteden. In november hebben we Het team een high tea aangeboden. Het is een erg fijne manier om de nieuwe teamleden te ontmoeten, en met de al langer helpende leden bij te praten.

Gastlessen

We kregen een e-mail van een docent verpleegkunde op de Avans Hogeschool. Als verdieping op stomazorg vullen zij elk jaar een les in met een ervaringsdeskundige. Deze lessen zouden binnen 2 weken plaatsvinden en nu had de ervaringsdeskundige zich ineens afgemeld. Wij deden een oproep op onze social media en forum. De reacties stroomden binnen. Wat een enthousiasme. Terwijl er ook van je verwacht werd dat je persoonlijke dingen vertelde en je stoma liet zien.

Na deze oproep volgden er al snel meer, de opleidingsinstituten weten ons inmiddels te vinden. En wij helpen ze graag aan ervaringsdeskundigen vanuit onze grote achterban. Stichting Stomaatje wordt genoemd in de les zodat de studenten later nog informatie op kunnen zoeken, en de studenten horen eens een andere kant van het onderwerp stoma; de ervaringen van een stomadrager in plaats van de theorie uit de boeken. Zo helpen we elkaar!

We hebben een aparte pagina aangemaakt zodat niet commerciële instellingen een aanvraag kunnen doen voor een oproep. Ook hebben we hier de ervaringen van stomadragers Linda, Arno en Gerard geplaatst, die naar aanleiding van een oproep een gastles verzorgden.

Financieel

Stomaatje is een non-profit ANBI stichting en kent geen inkomsten uit subsidies. We zijn afhankelijk van giften, vrijwilligers, donaties, supporters en sponsoring. Het initiatief Design your stoma is zodanig berekend dat inkoop en verkoop kostendekkend is; we behalen er geen winst uit.

Vergeleken met veel andere stichtingen en verenigingen hebben wij een lage inkomstenbron. Wel hebben we het voordeel dat het team veel kennis heeft en veel zelf kan, zoals het bouwen van websites, waardoor we de kosten laag kunnen houden. Wij werken ook kostenverlagend door gebruik te maken van internet qua intakegesprekken, vergaderingen, brainstorms en het versturen van facturen.

Van de bijdragen van sponsors en donateurs zijn we afhankelijk, dus zijn we heel dankbaar dat deze mensen en bedrijven ons willen steunen en daardoor ons voortbestaan waarborgen. We bedanken mensen te willen investeren in de toekomst van de stomadrager.

Giften en donateurs

In 2014 was het aantal donateurs: 84. Het bedrag dat aan ons wordt geschonken is belasting aftrekbaar als gift omdat wij ANBI zijn. Ons bereik is enorm groot en we hebben een grote achterban, maar zoals je kunt zien is het donateursaantal nog niet hoog. We hebben ons als doel gesteld om te onderzoeken hoe we dit aantal kunnen laten groeien en waarom er zo weinig mensen uit onze achterban donateur van ons zijn.

Sommige giften/donaties zijn zeer bijzonder. Iedere nieuwe donateur krijgt een oorkonde per mail omdat wij iedere gift of donatie bijzonder waarderen voor ons voortbestaan. Donateurs krijgen een aantal voordelen: degenen die een aankoop doen op onze steunpagina of deelnemen aan onze jaarlijkse landelijke zwemdag, krijgen korting. Ook ontvangt men een nieuwsbrief met het laatste nieuws van de stichting.

In totaal hebben we aan giften en donaties in 2013: 4.245,77 euro binnengekregen en in 2014: 2301,72 euro.

Sponsors

Het aantal sponsors is tot nu toe ieder jaar gestegen. Dit komt mede omdat we vele gesprekken met de bedrijven voeren om te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en waar de behoeftes liggen. We kunnen inmiddels met trots zeggen dat er zich al ruim 20 sponsors bij ons hebben gevoegd, fabrikanten en leveranciers. Door deze diversiteit aan bedrijfssponsors blijven we zo onafhankelijk mogelijk en kunnen we een zo compleet mogelijke informatievoorziening bieden aan de doelgroep.

In 2014 hebben we in totaal aan sponsorbedragen 24.922,50 euro binnengekregen.

Collecte

Sinds 2007 is Stichting Stomaatje actief betrokken bij de Nationale collecte van de ANGO: Handicap.nl. Voor ons is de collecte een belangrijke manier om inkomsten binnen te krijgen. Doordat vrijwilligers van Stichting Stomaatje zich hebben ontfermd over diverse plaatsen in Nederland als wijkbeheerder of een straat lopen in hun eigen woonplaats, zal er een percentage van de opbrengst naar Stichting Stomaatje worden gedoneerd door de ANGO. De opbrengst wordt tegenwoordig ieder jaar gebruikt voor de Stomaatje Zwemdag.

In 2014 is Stichting Stomaatje een GeefSamen actie gestart om in ongeveer dezelfde periode mensen te vragen een donatie te doen voor het zwemevenement. Ieder waar geen collecte van de ANGO aan de deur komt, kreeg toch de kans een bedrag te doneren. Geweldig om te zien dat er een aantal donaties zijn gedaan, zowel direct via de online actie als rechtstreeks naar de stichting.

Vorig jaar bracht de collecte in totaal 680,01 euro op.

class=

Wij vinden het belangrijk onze uitgaven transparant te houden, je wilt als donateur toch weten waar je geld heengaat. Daarom hadden we al jaren een overzicht van inkomsten en uitgaven op de website staan. Door de nieuwe en strengere regels van de ANBI zijn wij verplicht om diverse informatie op een pagina te vermelden. Wij hebben er voor gekozen om dit op GeefGratis voor Goede Doelen te doen.

(Social) media

Het onderwerp stoma beter bespreekbaar maken is een belangrijke pijler van Stichting Stomaatje. Een van de manieren om dit te bereiken is via de media. Hier vind je alle media van 2014.

Wat sprong er voor ons nu uit?

Stichting Stomaatje in Editie NL, 3 juli 2014

Bij het RTL4 programma Editie NL werd naar aanleiding van de bikinifoto van Bethany Townsend die de hele wereld overging het onderwerp stoma besproken met o.a. Eliene van Stichting Stomaatje en Tineke Markus van de CCUVN. Wat 1 foto teweeg kan brengen! Het onderwerp stoma werd wakker geschud.

class=

De dagrecords van de websites van Stichting Stomaatje zijn deze dag verbroken, de teller staat op 2.905 bezoekers op 1 dag, waarbij er meer dan 10.000 pagina's werden bekeken.

Bekijk hier het item en het persbericht van Editie NL.
Lees hier de blog die Eliene hierover schreef.

Op onze social media houden wij stomadragers, professionals, instanties en andere geïnteresseerden op de hoogte van wat wij zoal doen als stichting. Mensen kunnen reageren, berichten delen en ook wij blijven op de hoogte. We delen er berichten rondom de (stoma)zorg en andere interessante informatie. Klik op de icoontjes voor de directe link naar onze social media en volg ons!

Twitter, welke we op 5 november 2009 zijn gestart, heeft inmiddels 1437 volgers, we zijn in een jaar tijd gegroeid met meer dan 160 nieuwe volgers.

Facebook heeft ruim 760 fans, een groei van meer dan 230 nieuwe fans.

De Facebook van Design your stoma, die we afgelopen zomer zijn gestart, heeft bijna 170 geïnteresseerden.

LinkedIn is een professioneel netwerk met 116 leden, in 2014 zijn we de 100 gepasseerd.

Youtube, ons eigen YouTube kanaal met alle video's verzameld waarin wij de laatste jaren aanwezig waren, zoals BNN, te gast bij Giel op 3fm en Hart van Nederland. En filmpjes die we zelf hebben gemaakt, zoals de promo voor het zwemuitje en het filmpje voor Wereld Stomadag. Dit kanaal heeft nu 39 abonnees.

Vooruitblik

Wat zijn onze belangrijkste doelen voor 2015?

Nieuwe website!

16 april lanceerden we www.stomamateriaalover.nl, een website die inspringt op het onderwerp verspilling in de zorg.

Volgend boek

In navolging van ons eerste boek Relatie en seksualiteit met een stoma, zijn we in 2014 begonnen met ons tweede boek, welke over reizen en onderweg zal gaan. Van een surfvakantie en kamperen tot ervaringen met het vliegtuig en backpacken in een ver land. Dankzij de vele stomadragers die op onze oproep reageerden kunnen we met het redactieteam weer een mooi boek samenstellen, met ervaringsverhalen en praktische informatie rondom vakantie en reizen. Het boek ligt op dit moment bij de uitgever en komt rond de zomer uit.

Buikspieroefeningen

Al onze tekeningen waren inmiddels vervangen door medische illustraties, behalve onze buikspieroefeningen. Vorig jaar zijn we hard bezig geweest om ook deze afbeeldingen in mooie tekeningen om te laten zetten. Het is een mix worden van buikspieroefeningen die al op de website stonden, met frisse nieuwe en bruikbare oefeningen. Voor mensen die net zijn geopereerd, als je kort een stoma hebt en al langer een stoma draagt. Te downloaden voor privégebruik in PDF. We werden hierbij geholpen door een sportarts en Master sportfysiotherapeut. Ons doel was om deze nieuwe pagina dit jaar ta kunnen lanceren, en dat is inmiddels afgelopen maart gelukt. Zie hier het persbericht. Inmiddels is de PDF bijna 500 keer gedownload.

Design your stoma

In 2014 hebben we bij Design your stoma al diverse nieuwe producten gelanceerd, maar achter de schermen zijn we nog met vele nieuwe ideeën bezig. Zo is nu in de testfase een gordelkussen en zwemhoesje. Daarnaast zullen de dagelijkse banden ook met klittenband ontwikkeld worden en zal de sondevoedingslijn worden uitgebreid.

Ziekenhuispakket

Forumleden bij wie een stoma wordt aangelegd krijgen van ons een pakket gevuld door Stichting Stomaatje en onze sponsors met informatie en goodies. In 2015 willen we dit pakket professionaliseren. Het zal via de website te bestellen worden, zal een gevulder pakket worden en de stichting zal een brochure ontwikkelen om aan het pakket toe te kunnen voegen.

Stomaatje.nl

Inmiddels is de lay-out en ook het CMS systeem van de website Stomaatje.nl verouderd. Deze is in 2011 online gegaan en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. In 2014 is er achter de schermen begonnen met de voorbereidingen van een nieuwe lay-out, in 2015 willen we dat dit meer vorm gaat krijgen.

StichtingStomaatje.nl

We willen dat de website Stichtingstomaatje.nl onze basis wordt, de hoofdwebsite met alle informatie over de stichting en een overzicht van de websites die wij hebben ontwikkeld. Omdat we ooit begonnen met de website Stomaatje.nl ligt hier nog de nadruk. We zullen de informatie rondom de stichting verplaatsen naar Stichtingstomaatje.nl.

Gastro-maatjes

De website Gastro-maatjes is een basis waarvoor nog vele onderwerpen op de plank liggen. Het komende jaar zullen we deze website uitbreiden met hulp van ervaringsdeskundigen.

Indien je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen kun je via je gebruikerspaneel op het forum (rechts bovenin) bij "foruminstellingen" aangeven dat de beheerders je niet meer per e-mail mogen informeren. Indien de nieuwsbrief via een andere weg komt kun je "email uit" naar info@stomaatje.nl sturen.

Onze websites:

www.stichtingstomaatje.nl
www.stomaatje.nl
www.stomaforum.nl
www.gastro-maatjes.nl
www.wereldstomadag.nl
www.designyourstoma.nl
www.stomaatje.com

Stichting Stomaatje
2060 AA Bergambacht
RABO 1185.77.530
KVK 24382511
   info@stomaatje.nl

Copyright (c) Stichting Stomaatje 2014 Suusdesign.nl All rights reserved.