Nieuwsbrief april 2014 In deze nieuwsbrief blikken we terug op 2013. Welke doelen hebben we vorig jaar behaald? Wat is er nog niet gelukt? En we kijken vooruit. Wat zijn onze ideeën voor het komende jaar en voor de toekomst? Dit en nog veel meer lees je in deze nieuwsbrief.








  De cijfers over 2013    

Interessante cijfertjes, zoals onze records bezoekersaantallen. Lees meer…

  Doelen die zijn behaald   

Welke ideeën hebben we het afgelopen jaar af kunnen ronden? Lees meer...
  Activiteiten 

Wat hebben wij het afgelopen jaar georganiseerd, gedaan en besproken? Lees meer…
  Financieel 

Hoe staan we er financieel voor? Lees meer…
  (Social) media   

Op welke manieren zijn we het afgelopen jaar in de media verschenen? Lees meer…
  Vooruitblik

Wat zijn we allemaal van plan het komende jaar? Lees meer...
 




















 
  


 
 
  De cijfers over 2013   

We zijn een stichting die zich vooral via internet beweegt. Bezoekersaantallen, gemiddelde leestijd en hoeveelheid paginabezoek, bouncepercentage... Allerlei gegevens waarvan wij leren, we zien waar behoefte aan is en we onze websites voor en achter de schermen kunnen verbeteren en aanvullen.


Hieronder wat van deze cijfers:

In 2013 was het aantal unieke bezoekers van website en forum 430.588. Dit betekent een stijging van ruim 24% vergeleken met 2012, bijna 84.000 unieke bezoekers meer bezochten in 2013 onze website en forum. Kijk je naar de bezoekersaantallen van 2011 dan is het vergeleken met 2013 gestegen met ruim 51%.

Gemiddeld kwamen er rond de 1600 bezoekers per dag. De beste maand van 2013 was november met 48.724 unieke bezoekers, waarin er 227.000 pagina's werden bekeken.

Het dagrecord staat ook in november 2013. Met een aantal van 2.610 unieke bezoekers op 1 dag haalden we eindelijk het oude dagrecord in wat stond op 7 april 2008; de dag dat de uitzending van Je Zal Het Maar Hebben met daarin oprichtster Eliene werd uitgezonden bij BNN.

Hoe komen mensen op Stomaatje.nl terecht? 18% is direct verkeer, 14,5% komen via andere websites, blogs, startpagina's e.d. waar onze link vermeld staat en 67,5% komt via een zoekmachine op onze site terecht. We zien dat er tegenwoordig heel veel mensen via Facebook op Stomaatje.nl terecht komen. 72% van de mensen zijn nieuwe bezoekers en het overige percentage dus terugkerend.

  We zien dat er tegenwoordig steeds meer mensen via Facebook op Stomaatje.nl terecht komen. Leuk ook om te zien is dat de mobiele versie van Facebook in 2013 de website versie heeft ingehaald in bezoekersaantallen. Mensen gebruiken steeds meer hun tablet en telefoon om via Facebook bij ons te komen; 4,5% komt via de mobiele versie en 3% via de Facebook website.

Op de Engelse versie van Stomaatje, de .com, was in 2013 het aantal unieke bezoekers 89.112. De bezoekers komen vooral uit Amerika, Engeland en Canada, in deze volgorde. 84% zijn nieuwe bezoekers.

Het aantal forumbezoekers was op ons Stomaforum 46.780. We hebben er in het afgelopen jaar 347 actieve leden bijgekregen en gaan nu richting de 1400 leden. Er worden gemiddeld 50 berichten per dag gepost. Het totaal aantal onderwerpen staat op 2244 64% zijn nieuwe bezoekers. 3,5% van de bezoeken zijn afkomstig van onze zuiderburen.

Gastro-maatjes had een bezoekersaantal van 81.228. De beste maand in 2013 was november met een bezoekersaantal van 7228.

Design your stoma kreeg 8820 bezoekers in 2013. Een groot deel van dat jaar was Design your stoma dicht, waardoor dit aantal niet hoog is. Maar nu dit begin 2014 weer geopend is zal het zeker weer stijgen.




 
  Doelen die zijn behaald   

Welke ideeën van onze to-do-list hebben we dit jaar af kunnen ronden?


Ambassadeursproject

De stichting heeft als medisch betrouwbare patiëntenorganisatie in 2011 al het HON-code certificaat verkregen, een internationaal keurmerk dat een gedragscode heeft ontwikkeld voor medische websites en deze toetst aan de hand van acht strenge ethische principes. Maar Stichting Stomaatje wilde meer. Op 3 maart 2013 hebben we ons ambassadeursproject gelanceerd. Het internet staat bol van de medische adviezen en informatie. Hoe weet je nu dat een website betrouwbare, neutrale en actuele informatie biedt? Stichting Stomaatje heeft daarom haar website na laten kijken door professionals en daar haar eigen keurmerk aan verbonden.

Hier vind je onze ambassadeurs.

Op de nagekeken pagina’s staat een ‘beeldmerk’, zodat het voor elke bezoeker duidelijk is welk onderwerp er zijn nagekeken. Ieder jaar laten wij de professionals de informatie op onze site controleren zodat de informatie up-to-date blijft.

                                                              class=


Medische illustraties

Op 9 november 2013 lanceerde Stichting Stomaatje een gigantisch mooie upgrade van de website, waarbij alle getekende afbeeldingen werden vervangen door professionele medische illustraties van ManonProject, mogelijk gemaakt door de Niek-de-Jong-prijs. Neem een kijkje op www.stomaatje.nl om de prachtige medische illustraties te bewonderen. Ook op www.gastro-maatjes.nl zijn de afbeeldingen vervangen voor medische illustraties.


De website

De website blijft in ontwikkeling en regelmatig wordt er iets toegevoegd of aangepast. Zoals de vele ervaringsverhalen, geweldig dat mensen zo open willen zijn door hun ervaringen te delen.

Op de website is ook het gedeelte Tips van en voor stomadragers toegevoegd. Al jaren worden er handige, bruikbare en creatieve tips naar ons emailadres verzonden, en nu worden deze verzameld op de website, zodat iedereen hier gebruik van kan maken.

En het gedeelte Stomaatjes aan het woord is toegevoegd, waar mensen hun gedichten, anekdotes en quotes met betrekking tot gezondheid en een stoma kunnen plaatsen.

Ook zijn de vacatures toegevoegd aan de website.



Design your stoma


Een groot deel van 2013 hebben we hard gewerkt om Design your stoma weer open te krijgen, wat begin 2014 is gelukt. Wij bieden exclusieve maatwerkproducten voor mensen met een stoma, uniek in Nederland. En dat was te merken door de enorme stroom van bestellingen. De behoefte is groot. Steeds vaker moesten wij een of meerdere van die lijnen stilzetten omdat de wachttijd te ver opliep. Onze naaisters, vrijwilligsters, konden de drukte niet aan. We willen de kwaliteit en continuïteit waarborgen voor de stomadrager (klant) en zijn we op zoek gegaan naar oplossingen. Eén van de opties was om in zee te gaan met een naaiatelier.

Vanaf 1 februari heeft het bestuur van Stichting Stomaatje een contract ondertekend met ROBIJN. Voortaan zullen onze stomabanden en -hoesjes exclusief door dit atelier worden vervaardigd. Het assortiment van Design your stoma bestaat op dit moment uit stomahoesjes voor elk soort stoma, PEG hoesjes (voor mensen met een voedingssonde welke via de buikwand direct in de maag, of verder, is geplaats), welke in 2013 is gelanceerd, dagelijkse stomabanden en zwem & sauna stomabanden. We gaan nu zorgen dat onze vertrouwde luxebanden, de stomabanden waarmee we ooit begonnen, weer vervaardigd gaan worden en verwachten ook deze lijn binnenkort weer open te kunnen stellen.

Wat zou het geweldig zijn als we daarna aan de slag kunnen met de vele ideeën die nog bij ons op de plank liggen. Want daar krijgen we nu eindelijk de ruimte voor: het ontwikkelen van de nieuwe producten.

Design your stoma heeft nu ook een eigen Facebookpagina.
   
                                                                        class=


Het boek "Ik leef!"


Eind 2012 is het boek "Ik leef! Een stoma als kadootje", een geromantiseerde autobiografie, van onze oprichtster Eliene uitgekomen. Er komen heel veel mooie, ontroerende en positieve reacties op het boek. Sinds 2013 ligt het boek ook in de bibliotheek, is er een tweede druk verschenen, een hele mooie recensie van NBD Biblion en is het boek nu ook in E-book versie te koop.

  class=
   



 
  Activiteiten   


Het afgelopen jaar hebben wij gesprekken gevoerd met fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook met andere verenigingen en instanties. Zo hebben we een hele leuke kennismaking gehad met de CCUVN Jong.

We hebben er helaas de financiële middelen en mankracht niet voor om dit op regelmatige basis te doen, maar af en toe staan we op een symposium met een stand. Zo stonden we, evenals voorgaande jaren, op een symposium van de Stomaverpleegkundige Vereniging in de Reehorst in Ede. Ook stonden we op de open dag van het Lievensberg Ziekenhuis, het congres Darmproblematiek en de Puur Vrouw zijn dag.
                           class=

We zijn regelmatig op netwerkbijeenkomsten te vinden, zoals de Open coffee Krimpenerwaard. Lidy heeft hier zelfs een pitch gegeven over wat wij als Stichting Stomaatje nu eigenlijk zoal doen en wat een stoma inhoudt.

          class=

Ook gaan we regelmatig naar cursussen en bijeenkomsten om te netwerken en onze kennis bij te spijkeren. Zoals de gratis cursussen van PGO Support. En we waren aanwezig op het symposium Meer dan handig. Ook volgde Eliene lezingen op het congres Darmproblematiek om haar medische kennis bij te schaven en eventueel te kunnen gebruiken voor het aanvullen van de onderwerpen op de website.


Bestuurslid Miranda schrijft namens Stichting Stomaatje blogs voor de CCUVN Jong. Lees haar eerste twee blogs "Een stoma in de zomer" en "Ik, mijn stoma en eten tijdens de feestdagen".    


Het afgelopen jaar hebben we voor het zevende jaar onze Stomaatje Zwemdag georganiseerd. Sinds 2007 organiseert Stichting Stomaatje eenmaal per jaar een zwemdag voor stomadragers en hun naasten. De stichting huurt een zwembad af met privé badmeester, zodat je de privacy hebt om tussen lotgenoten die niet opkijken van een stomazakje hier of litteken of breuk daar, je grenzen te verleggen door het water in te gaan. In 2013 was er een record aan aanmeldingen binnengekomen; rond de 40 stomadragers en aanhang (vrienden, familie, partners en kinderen) zijn de stap in het water komen wagen. Het afgelopen jaar hadden we voor het eerst twee zwembaden afgehuurd en zwommen we een half uur langer.

         class=



 
  Financieel   

Stomaatje is een non-profit ANBI stichting en kent nog steeds geen inkomsten uit subsidies. We zijn afhankelijk van giften, vrijwilligers, donaties, supporters en sponsoring. Het initiatief Design your stoma is zodanig berekend dat inkoop en verkoop kostendekkend is; we behalen er geen winst uit. Vergeleken met andere stichtingen en verenigingen hebben wij een lage inkomstenbron en hebben we het geluk dat het bestuur veel kennis heeft en veel zelf kan (zoals het bouwen van websites) waardoor de kosten minder zijn dan er door professionals zou moeten worden betaald.

Voordeel dat we niet op subsidies zijn gaan leunen is dat we daardoor geen last ondervinden van de veranderingen hiervan (ze worden fors gekort). We zijn creatief en werken anders en met veel vrijwilligers. Wij werken ook kostenverlagend door gebruik te maken van internet qua intakegesprekken, vergaderingen en evaluaties.

De lage inkomstenbron heeft wel een keerzijde: Sommige nieuwe projecten worden uitgesteld of liggen stil totdat er wel ruimte is. We hebben veel ideeën, maar daarvoor geen geld om mankracht/ bedrijven in te huren. We kunnen niet zomaar op een beurs staan met een stand (kost al gauw 1.500 euro en je hebt er mankracht voor nodig), of een keurmerk aanvragen (Moet je minimaal 10.000 euro voor neertellen dat je via de subsidie van PGOfonds terugkrijgt, maar daar zijn wij van uitgesloten).

Doordat we toch meer willen bereiken hebben we onszelf als doel gesteld meer inkomsten te bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door het gaan werven van donateurs, supporters en te kijken naar de sponsoropties, zowel wat de pakketten betreft als hulp in natura.


Maar hoe ging dit het afgelopen jaar?

In 2012 was het aantal donateurs: 60 en het aantal supporters: 6; en in 2013 was het aantal donateurs: 86 en het aantal supporters: 5. Steeds meer mensen vragen ons via machtiging te betalen en zich dus voor meerdere jaren aan ons te binden. Het bedrag dat aan ons wordt geschonken is belasting aftrekbaar als gift omdat wij ANBI zijn.

Sommige giften/donaties zijn zeer bijzonder. Iedere nieuwe donateur krijgt een oorkonde per mail omdat wij iedere gift of donatie bijzonder waarderen voor ons voortbestaan. Omdat wij de e-nieuwsbrief zowel aan forumleden als aan donateurs sturen is er geen verschil, maar degenen die een aankoop doen op onze steunpagina of deelnemen aan onze jaarlijkse landelijke zwemdag, krijgen korting.

In totaal hebben we aan giften en donaties in 2012: 2.368,27 euro binnengekregen en in 2013: 4.245,77 euro.

Het aantal sponsors is tot nu toe ieder jaar gestegen. Dit komt omdat we vele gesprekken met de bedrijven hebben gevoerd om te bekijken wat we voor elkaar konden betekenen en waar de behoeftes liggen. Hierdoor hebben wij op hun wensen aangesloten sponsorpakketten kunnen maken. Daarnaast hebben onze verbeteringen aan sites en informatie grote invloed. Er is een betere vorm van reclame en andere opties mogelijk. En de enorme groei in bezoekersaantallen blijft ook niet onopgemerkt, naast dat we vele specialisten bereid hebben gevonden onze informatie te toetsen op juistheid en volledigheid waardoor we een unieke mix hebben van ervaringsdeskundigheid en professionals (ambassadeurs). We kunnen inmiddels met trots zeggen dat we in 2013 70% van de fabrikanten als sponsor hebben binnengehaald en dat de leveranciers nu ook langzaam beginnen te komen (18 bedrijven in 2013). 

Voor ons is het meedoen aan de collecte van de ANGO een belangrijke manier om inkomsten binnen te krijgen. Hoewel we hier zelf hard voor moeten werken, zien we dit ook als een vorm van sponsoring omdat de ANGO ons deze kans geeft en een percentage van het opgehaalde bedrag aan ons doneert waardoor wij het zwemuitje kunnen bekostigen.

Het afgelopen jaar hebben we in totaal aan sponsorbedragen 19.479,70 euro binnengekregen.

                                              class=

Van de bijdragen van sponsors en donateurs zijn we afhankelijk, dus we zijn er heel dankbaar voor dat deze ons willen steunen en daardoor ons voortbestaan waarborgen! Wij vragen mensen niet te sponsoren of te doneren, maar te willen investeren in de toekomst van de stomadrager.

Wij vinden het belangrijk onze uitgaven transparant te houden. Bij een bepaalde minimale donatie kun je bijvoorbeeld kiezen dat wij dat aan een specifiek project uitgeven. Door de nieuwe en strengere regels van de ANBI zijn wij verplicht om diverse informatie op een pagina te vermelden. Wij hebben er voor gekozen om dit op GeefGratis voor Goede Doelen te doen. Daardoor moesten wij een geheel nieuwe boekhouding opzetten en op een andere manier de informatie inzichtelijk maken dan wij in de eerste jaren van ons bestaan hebben gedaan. Zelf vinden wij het minder duidelijk, maar zo houden wij ons wel aan de regels.  

   



 
  (Social) media   

Het onderwerp stoma beter bespreekbaar maken is een belangrijke pijler van Stichting Stomaatje. Een van de manieren om dit te bereiken is de media opzoeken, of vaak weten zij ons goed te vinden. Hier vind je alle media van 2013.

Allemaal waren ze voor ons belangrijk en mooi, maar wat sprong er nu uit in 2013?

Vier stomadragers stonden namens Stichting Stomaatje groots geportretteerd in de weekendbijlage van het Algemeen Dagblad.

     class=

Design your stoma werd prominent gebruikt in een artikel in het Medireva Magazine.

                       class=

Op onze social media houden wij mensen op de hoogte van wat wij zoal doen als stichting. Ook kunnen mensen vragen stellen en onze informatie delen. Een gemakkelijke manier om ons te steunen en op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes. Zowel voor professionals en stomadragers tot instanties, ziekenhuizen en andere geïnteresseerden. Klik op de icoontjes voor de directe link naar onze social media en connect!

  Twitter heeft inmiddels 1275 volgers, we zijn in een jaar tijd gegroeid met ruim 275 nieuwe volgers.

Facebook heeft ruim 530 fans, waardoor we hier zijn gegroeid met meer dan 200 nieuwe fans.

LinkedIn is een professioneel netwerk met 92 leden, wat een groei in het laatste jaar van 15 betekent.

Youtube, ons eigen YouTube kanaal met alle video's verzameld waarin wij de laatste jaren aanwezig waren, zoals BNN, te gast bij Giel op 3fm en Hart van Nederland. En filmpjes die we zelf hebben gemaakt, zoals de promo voor het zwemuitje en het filmpje voor Wereld Stomadag. Dit kanaal heeft nu 32 abonnees.

Leuk ook om te vertellen is dat we in 2013 de grens van 3000 leden, volgers, likes en andere geïnteresseerden zijn gepasseerd op al onze social media (inclusief forum) tezamen.

 



 
  Vooruitblik   


Wat zijn onze belangrijkste doelen voor 2014?

Een belangrijk doel was om Design your stoma weer draaiende te krijgen. Dat is begin 2014 gelukt, inclusief een eigen Facebookpagina. Zie hierboven bij Doelen die zijn behaald. De luxe banden zijn ons eerste doel om dit jaar weer online te krijgen. Daarnaast zijn we nieuwe producten aan het ontwikkelen. We hopen dat we, nadat de luxe banden weer te bestellen zijn, een van deze nieuwe ideeën kunnen lanceren.

Al onze tekeningen zijn inmiddels vervangen door medische illustraties (zie bij het onderwerp Doelen die zijn behaald), behalve onze buikspieroefeningen. We zijn nu met een tekenaar bezig ook deze afbeeldingen in een eigen jasje te gieten. Het zal een mix worden van buikspieroefeningen die nu al op de website staan, met frisse nieuwe en bruikbare oefeningen. Voor mensen die net zijn geopereerd, als je kort een stoma hebt en al langer een stoma draagt. We worden hierbij geholpen door een sportarts.

We willen een donateursbon lanceren, een bon die je kado kunt geven aan een ander waardoor hij of zij een jaar donateur van Stichting Stomaatje wordt, inclusief de daarbij behorende leuke voordeeltjes.

We zijn al een aantal jaar een nieuw project op internetgebied aan het ontwikkelen. Iets waar behoefte aan is en we al heel lang willen bieden aan onze doelgroep. Dit project zit nu in de testfase, waarbij een aantal geselecteerde stomadragers deze website test en meedenkt hoe deze te kunnen verbeteren. Zodra deze fase is afgerond en de laatste schoonheidsfoutjes zijn opgelost, zullen we deze website lanceren. We hopen dat dit voor de zomervakantie gaat lukken.

We zijn de voorbereidingen aan het treffen voor het volgende boek in onze serie. Dit boek zal gaan over reizen en onderweg en natuurlijk vragen we jullie binnenkort weer om medewerking voor ervaringsverhalen!

Inmiddels is de lay-out en ook het CMS systeem van de website Stomaatje.nl alweer verouderd. Deze is in 2011 online gegaan en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Na de zomervakantie zal dan ook worden begonnen aan de bouw van een nieuwe lay-out, waar ook meteen onze Engelse versie naar over zal gaan. Het is nog niet bekend wanneer deze nieuwe lay-out klaar zal zijn.

Er zijn nog een aantal ideeën voor nieuwe websites, maar of we daar in 2014 aan toekomen? Eerst maar eens deze doelen afronden!




 
Indien je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen kun je via je gebruikerspaneel op het forum (rechts bovenin) bij "foruminstellingen" aangeven dat de beheerders je niet meer per e-mail mogen informeren. Indien de nieuwsbrief via een andere weg komt kun je "email uit" naar info@stomaatje.nl sturen.



 
  
 

Onze websites:

www.stichtingstomaatje.nl
www.stomaatje.nl
www.stomaforum.nl
www.gastro-maatjes.nl
www.wereldstomadag.nl
www.designyourstoma.nl
www.stomaatje.com

 

 

Stichting Stomaatje 
Postbus 31
2060 AA Bergambacht
RABO 1185.77.530
KVK 24382511
   info@stomaatje.nl




    
       
 




    Copyright (c) Stichting Stomaatje 2014 Suusdesign.nl All rights reserved.