|
|
 |
 |
 |
 |
Nieuwsbrief april 2014
In deze nieuwsbrief blikken we terug
op 2013. Welke doelen hebben we vorig jaar behaald? Wat is er nog niet
gelukt? En we kijken vooruit. Wat zijn onze ideeën voor het komende jaar en
voor de toekomst? Dit en nog veel meer lees je in deze nieuwsbrief.
|
 |
De cijfers over
2013
Interessante cijfertjes, zoals onze records
bezoekersaantallen.
Lees
meer…
|
|
Doelen die zijn behaald
Welke ideeën hebben we het afgelopen jaar af kunnen ronden?
Lees meer... |
|
Activiteiten
Wat
hebben wij het afgelopen jaar georganiseerd, gedaan en besproken?
Lees
meer…
|
|
Financieel
Hoe staan we er
financieel voor?
Lees meer…
|
|
(Social) media
Op welke manieren zijn we het afgelopen jaar in de media verschenen?
Lees
meer… |
|
Vooruitblik
Wat zijn we
allemaal van
plan het komende
jaar?
Lees meer...
|
|
|
|
|
|
|
|
De cijfers over 2013
We zijn een stichting die zich vooral via internet beweegt. Bezoekersaantallen, gemiddelde leestijd
en hoeveelheid paginabezoek, bouncepercentage... Allerlei gegevens
waarvan wij leren, we zien waar behoefte aan is en we onze websites voor en achter de schermen
kunnen verbeteren en aanvullen.
Hieronder wat van deze cijfers:
In 2013 was het aantal unieke bezoekers van website en forum 430.588. Dit betekent een stijging van
ruim 24% vergeleken met 2012, bijna 84.000
unieke bezoekers meer bezochten in 2013 onze website en forum. Kijk je naar de bezoekersaantallen
van 2011 dan is het
vergeleken met 2013 gestegen met ruim 51%.
Gemiddeld kwamen er rond
de 1600 bezoekers per dag. De beste maand van 2013 was november met
48.724 unieke bezoekers, waarin er 227.000 pagina's werden bekeken.
Het dagrecord staat ook in november 2013. Met een aantal van 2.610
unieke bezoekers op 1 dag haalden we eindelijk het oude dagrecord in wat
stond op 7 april 2008; de dag dat de uitzending van Je Zal Het Maar
Hebben met daarin oprichtster Eliene werd uitgezonden bij BNN.
Hoe komen mensen op
Stomaatje.nl terecht?
18% is direct verkeer,
14,5% komen via andere websites, blogs, startpagina's e.d. waar onze link vermeld staat en
67,5% komt via een zoekmachine op onze site terecht.
We zien dat er tegenwoordig heel veel mensen via Facebook op
Stomaatje.nl terecht komen. 72% van de mensen zijn nieuwe bezoekers en het overige percentage dus
terugkerend.
We zien dat er tegenwoordig steeds meer mensen via Facebook op
Stomaatje.nl terecht komen. Leuk ook om te zien is dat de mobiele versie
van Facebook in 2013 de website versie heeft ingehaald in
bezoekersaantallen. Mensen gebruiken steeds meer hun tablet en telefoon
om via Facebook bij ons te komen; 4,5% komt via de mobiele versie en 3%
via de Facebook website.
Op de Engelse versie van Stomaatje, de
.com, was in 2013 het aantal unieke bezoekers
89.112. De bezoekers komen vooral uit Amerika, Engeland en Canada, in deze volgorde.
84% zijn nieuwe bezoekers.
Het aantal forumbezoekers
was op ons
Stomaforum
46.780. We hebben er in het afgelopen jaar 347 actieve leden bijgekregen en
gaan nu richting de 1400 leden. Er worden gemiddeld 50 berichten per dag gepost. Het totaal aantal onderwerpen staat op
2244 64% zijn nieuwe bezoekers. 3,5% van de bezoeken zijn afkomstig van onze zuiderburen.
Gastro-maatjes had een bezoekersaantal van 81.228.
De beste maand in 2013 was november met een bezoekersaantal van 7228.
Design your
stoma kreeg 8820 bezoekers in 2013. Een groot deel van dat jaar was
Design your stoma dicht, waardoor dit aantal niet hoog is. Maar nu dit
begin 2014 weer geopend is zal het zeker weer stijgen.
|
|
|
Doelen die zijn behaald
Welke ideeën van onze to-do-list hebben we dit jaar af kunnen ronden?
Ambassadeursproject
De stichting heeft als medisch betrouwbare patiëntenorganisatie in 2011
al het HON-code certificaat verkregen, een internationaal keurmerk dat
een gedragscode heeft ontwikkeld voor medische websites en deze toetst
aan de hand van acht strenge ethische principes. Maar Stichting
Stomaatje wilde meer.
Op 3 maart 2013 hebben we ons
ambassadeursproject gelanceerd.
Het internet staat bol van de medische adviezen en informatie. Hoe weet
je nu dat een website betrouwbare, neutrale en actuele informatie biedt?
Stichting Stomaatje heeft daarom haar website na laten kijken door
professionals en daar haar eigen keurmerk aan verbonden.
Hier vind je onze ambassadeurs.
Op de nagekeken pagina’s staat een ‘beeldmerk’, zodat het
voor elke bezoeker duidelijk is welk onderwerp er zijn nagekeken. Ieder jaar
laten wij de professionals de informatie op onze site controleren zodat
de informatie up-to-date blijft.

Medische illustraties
Op 9 november 2013 lanceerde Stichting Stomaatje een
gigantisch mooie upgrade van de website, waarbij alle getekende
afbeeldingen werden vervangen door professionele medische illustraties
van ManonProject, mogelijk gemaakt door de Niek-de-Jong-prijs. Neem een
kijkje op
www.stomaatje.nl om de prachtige medische illustraties te bewonderen.
Ook op
www.gastro-maatjes.nl zijn de afbeeldingen vervangen voor medische
illustraties.
De website
De website blijft in ontwikkeling en regelmatig wordt er iets toegevoegd
of aangepast. Zoals de vele
ervaringsverhalen, geweldig dat mensen zo open willen zijn door hun
ervaringen te delen.
Op de website is ook het gedeelte
Tips van en voor stomadragers toegevoegd. Al jaren worden er handige,
bruikbare en creatieve tips naar ons emailadres verzonden, en nu worden
deze verzameld op de website, zodat iedereen hier gebruik van kan maken.
En het gedeelte
Stomaatjes aan het woord is toegevoegd, waar mensen hun gedichten,
anekdotes en quotes met betrekking tot gezondheid en een stoma kunnen
plaatsen.
Ook zijn de
vacatures toegevoegd aan de website.
Design your stoma
Een groot deel van 2013 hebben we hard gewerkt om
Design your
stoma weer open te krijgen, wat begin 2014 is gelukt. Wij bieden
exclusieve maatwerkproducten voor mensen met een stoma, uniek in
Nederland. En dat was te merken door de enorme stroom van bestellingen.
De behoefte is groot. Steeds vaker moesten wij een of meerdere van die
lijnen stilzetten omdat de wachttijd te ver opliep. Onze naaisters,
vrijwilligsters, konden de drukte niet aan. We willen de kwaliteit en
continuïteit waarborgen voor de stomadrager (klant) en zijn we op zoek
gegaan naar oplossingen. Eén van de opties was om in zee te gaan met een
naaiatelier.
Vanaf 1 februari heeft het bestuur van Stichting Stomaatje een contract
ondertekend met ROBIJN. Voortaan zullen onze stomabanden en -hoesjes
exclusief door dit atelier worden vervaardigd. Het assortiment van
Design your stoma bestaat op dit moment uit
stomahoesjes voor elk soort stoma,
PEG hoesjes (voor mensen met een voedingssonde welke via de buikwand
direct in de maag, of verder, is geplaats), welke in 2013 is gelanceerd,
dagelijkse stomabanden en
zwem & sauna stomabanden. We gaan nu zorgen dat onze vertrouwde
luxebanden, de stomabanden waarmee we ooit begonnen, weer
vervaardigd gaan worden en verwachten ook deze lijn binnenkort weer open
te kunnen stellen.
Wat zou het geweldig zijn als we daarna aan de slag kunnen met de vele
ideeën die nog bij ons op de plank liggen. Want daar krijgen we nu
eindelijk de ruimte voor: het ontwikkelen van de nieuwe producten.
Design your stoma heeft nu ook een eigen
Facebookpagina.

Het boek "Ik leef!"
Eind 2012 is het boek
"Ik leef!
Een stoma als kadootje", een geromantiseerde autobiografie, van onze
oprichtster Eliene uitgekomen. Er komen heel veel mooie, ontroerende en
positieve reacties op het boek. Sinds 2013 ligt het boek ook in de
bibliotheek, is er een tweede druk verschenen, een hele mooie
recensie van NBD Biblion en is het boek nu ook in
E-book versie te koop.

|
|
|
Activiteiten
Het afgelopen jaar hebben wij gesprekken gevoerd met fabrikanten en
leveranciers, maar bijvoorbeeld ook met andere verenigingen en instanties.
Zo hebben we een hele leuke kennismaking gehad met de CCUVN Jong.
We hebben er helaas de financiële middelen en mankracht niet voor om dit
op regelmatige basis te doen, maar af en toe staan we op een symposium
met een stand. Zo stonden
we, evenals voorgaande jaren, op een symposium van de
Stomaverpleegkundige Vereniging in de Reehorst in Ede. Ook stonden we op
de open dag van het Lievensberg Ziekenhuis, het congres
Darmproblematiek en de Puur Vrouw zijn dag.

We zijn regelmatig op
netwerkbijeenkomsten te vinden, zoals de
Open
coffee Krimpenerwaard. Lidy heeft hier zelfs een pitch gegeven over wat wij als Stichting Stomaatje
nu eigenlijk zoal doen en wat een stoma inhoudt.

Ook gaan we regelmatig naar cursussen en bijeenkomsten om te netwerken
en onze kennis bij te
spijkeren. Zoals de gratis cursussen van
PGO Support. En
we waren aanwezig op het symposium Meer dan handig. Ook volgde Eliene lezingen
op het congres Darmproblematiek om haar medische kennis bij te schaven en
eventueel te kunnen gebruiken voor het aanvullen van de onderwerpen op
de website.
Bestuurslid Miranda schrijft namens Stichting Stomaatje blogs voor de
CCUVN Jong. Lees haar eerste twee blogs
"Een stoma in de zomer" en
"Ik, mijn stoma en eten tijdens de feestdagen".
Het afgelopen jaar hebben we voor het zevende jaar onze Stomaatje
Zwemdag georganiseerd.
Sinds 2007 organiseert Stichting Stomaatje eenmaal per jaar een zwemdag
voor stomadragers en hun naasten. De stichting huurt een zwembad af met
privé badmeester, zodat je de privacy hebt om tussen lotgenoten die niet
opkijken van een stomazakje hier of litteken of breuk daar, je grenzen
te verleggen door het water in te gaan. In 2013 was er een record aan aanmeldingen
binnengekomen; rond de 40 stomadragers en aanhang (vrienden, familie,
partners en kinderen) zijn de stap in het water komen wagen. Het
afgelopen jaar hadden we voor het eerst twee zwembaden afgehuurd en
zwommen we een half uur langer.

|
|
|
Financieel
Stomaatje is een non-profit ANBI stichting en kent nog steeds geen inkomsten uit
subsidies. We zijn afhankelijk van
giften, vrijwilligers,
donaties,
supporters en
sponsoring. Het initiatief
Design your stoma is zodanig berekend dat inkoop en verkoop kostendekkend
is; we behalen er geen winst
uit. Vergeleken met andere stichtingen en verenigingen hebben wij een
lage inkomstenbron en hebben we het geluk dat het bestuur veel kennis
heeft en veel zelf kan (zoals het bouwen van websites) waardoor de
kosten minder zijn dan er door professionals zou moeten worden betaald.
Voordeel dat we niet op subsidies zijn gaan leunen is dat we daardoor
geen last ondervinden van de veranderingen hiervan (ze worden fors
gekort). We zijn creatief en werken
anders en met veel vrijwilligers. Wij werken ook kostenverlagend door
gebruik te maken van internet qua intakegesprekken, vergaderingen en
evaluaties.
De lage inkomstenbron heeft wel een keerzijde: Sommige nieuwe projecten
worden uitgesteld of liggen stil totdat er wel ruimte is. We hebben veel
ideeën, maar daarvoor geen geld om mankracht/ bedrijven in te huren. We
kunnen niet zomaar op een beurs staan met een stand (kost al gauw 1.500
euro en je hebt er mankracht voor nodig), of een keurmerk aanvragen
(Moet je minimaal 10.000 euro voor neertellen dat je via de subsidie van
PGOfonds terugkrijgt, maar daar zijn wij van uitgesloten).
Doordat we toch meer willen bereiken hebben we onszelf
als doel gesteld meer inkomsten te bewerkstelligen. Bijvoorbeeld door
het gaan werven van donateurs, supporters en te kijken naar de
sponsoropties, zowel wat de pakketten betreft als hulp in natura.
Maar hoe ging dit het afgelopen jaar?
In 2012 was het aantal donateurs: 60 en het aantal supporters: 6; en
in 2013 was het aantal donateurs: 86 en het aantal supporters: 5.
Steeds meer mensen vragen ons via machtiging te betalen en zich dus voor
meerdere jaren aan ons te binden. Het bedrag dat aan ons wordt
geschonken is belasting aftrekbaar als gift omdat wij ANBI zijn.
Sommige giften/donaties zijn zeer bijzonder. Iedere nieuwe donateur krijgt een
oorkonde per mail omdat wij iedere gift of donatie bijzonder waarderen
voor ons voortbestaan. Omdat wij de e-nieuwsbrief zowel aan forumleden
als aan donateurs sturen is er geen verschil, maar degenen die een
aankoop doen op onze steunpagina of deelnemen aan onze jaarlijkse
landelijke zwemdag, krijgen korting.
In totaal hebben we aan giften en donaties in 2012: 2.368,27 euro
binnengekregen en in 2013: 4.245,77 euro.
Het aantal sponsors is tot nu toe ieder jaar gestegen. Dit komt omdat we
vele gesprekken met de bedrijven hebben gevoerd om te bekijken wat we
voor elkaar konden betekenen en waar de behoeftes liggen. Hierdoor
hebben wij op hun wensen aangesloten sponsorpakketten kunnen maken.
Daarnaast hebben onze verbeteringen aan sites en informatie grote
invloed. Er is een betere vorm van reclame en andere opties mogelijk. En
de enorme groei in bezoekersaantallen blijft ook niet onopgemerkt, naast
dat we vele specialisten bereid hebben gevonden onze informatie te
toetsen op juistheid en volledigheid waardoor we een unieke mix hebben
van ervaringsdeskundigheid en professionals (ambassadeurs). We kunnen
inmiddels met trots zeggen dat we in 2013 70% van de fabrikanten als
sponsor hebben binnengehaald en dat de leveranciers nu ook langzaam
beginnen te komen (18 bedrijven in 2013).
Voor ons is het meedoen aan de
collecte van de ANGO een belangrijke manier om inkomsten binnen te
krijgen. Hoewel we hier zelf hard voor moeten werken, zien we dit ook
als een vorm van sponsoring omdat de ANGO ons deze kans geeft en een
percentage van het opgehaalde bedrag aan ons doneert waardoor wij het
zwemuitje kunnen bekostigen.
Het afgelopen jaar hebben we in totaal aan
sponsorbedragen 19.479,70 euro binnengekregen.

Van de bijdragen van sponsors en donateurs zijn we afhankelijk, dus we zijn er heel dankbaar voor dat deze ons willen steunen en daardoor ons voortbestaan waarborgen! Wij vragen mensen niet te sponsoren of te doneren, maar te willen investeren in de toekomst van de stomadrager.
Wij vinden het belangrijk onze uitgaven transparant te houden. Bij een
bepaalde minimale donatie kun je bijvoorbeeld kiezen dat wij dat aan een
specifiek project uitgeven. Door de nieuwe en strengere regels van de
ANBI zijn wij verplicht om diverse informatie op een pagina te vermelden.
Wij hebben er voor gekozen om dit op
GeefGratis voor Goede Doelen te
doen. Daardoor moesten wij een geheel nieuwe boekhouding opzetten en op
een andere manier de informatie inzichtelijk maken dan wij in de eerste
jaren van ons bestaan hebben gedaan. Zelf vinden wij het minder
duidelijk, maar zo houden wij ons wel aan de regels.
|
|
|
(Social) media
Het onderwerp stoma beter bespreekbaar maken is een belangrijke pijler van Stichting Stomaatje. Een van de manieren om dit te bereiken is de media opzoeken,
of vaak weten zij ons goed te vinden.
Hier vind je alle
media van 2013.
Allemaal waren ze voor ons belangrijk en mooi, maar wat sprong er nu uit
in 2013?
Vier stomadragers stonden namens Stichting Stomaatje groots
geportretteerd in de
weekendbijlage van het Algemeen Dagblad.

Design your stoma werd prominent gebruikt in een
artikel in het Medireva Magazine.

Op onze social media houden wij mensen op de hoogte van wat wij
zoal
doen als stichting. Ook kunnen mensen vragen stellen en onze informatie
delen. Een gemakkelijke manier om ons te steunen en op de hoogte te
blijven van de laatste nieuwtjes. Zowel voor professionals en stomadragers tot
instanties, ziekenhuizen en andere geïnteresseerden. Klik op de icoontjes voor de directe link naar onze social media en
connect!
Twitter
heeft inmiddels 1275 volgers, we zijn in een jaar tijd gegroeid met ruim
275 nieuwe volgers.
Facebook
heeft ruim 530 fans, waardoor we hier zijn gegroeid met meer dan 200 nieuwe
fans.
LinkedIn is een professioneel netwerk met 92 leden, wat een groei in
het laatste jaar van 15 betekent.
Youtube, ons eigen YouTube kanaal met alle
video's verzameld waarin wij de laatste jaren aanwezig waren, zoals BNN,
te gast bij Giel op 3fm en Hart van Nederland. En filmpjes die we zelf
hebben gemaakt, zoals de promo voor het zwemuitje en het filmpje voor
Wereld Stomadag. Dit kanaal heeft nu 32 abonnees.
Leuk ook om te vertellen is dat we in 2013 de grens van 3000 leden,
volgers, likes en andere geïnteresseerden zijn
gepasseerd op al onze social media (inclusief forum) tezamen.
|
|
|
Vooruitblik
Wat zijn onze belangrijkste doelen voor 2014?
Een
belangrijk doel was om Design your stoma weer draaiende te krijgen. Dat
is begin 2014 gelukt, inclusief een eigen
Facebookpagina. Zie hierboven bij Doelen die zijn behaald. De luxe
banden zijn ons eerste doel om dit jaar weer online te krijgen.
Daarnaast zijn we nieuwe producten aan het ontwikkelen. We hopen dat we, nadat
de luxe banden weer te bestellen zijn, een van deze nieuwe ideeën
kunnen lanceren.
Al onze tekeningen zijn inmiddels vervangen door medische illustraties (zie
bij het onderwerp Doelen die zijn behaald), behalve onze
buikspieroefeningen. We zijn nu met een tekenaar bezig ook deze
afbeeldingen in een eigen jasje te gieten. Het zal een mix worden van
buikspieroefeningen die nu al op de website staan, met frisse nieuwe en
bruikbare oefeningen. Voor mensen die net zijn geopereerd, als je kort
een stoma hebt en al langer een stoma draagt. We worden hierbij geholpen
door een sportarts.
We willen een donateursbon lanceren, een bon die je kado kunt geven aan
een ander waardoor hij of zij een jaar donateur van Stichting Stomaatje
wordt, inclusief de daarbij behorende leuke voordeeltjes.
We zijn al een aantal jaar een nieuw project op internetgebied aan het
ontwikkelen. Iets waar behoefte aan is en we al heel lang willen bieden
aan onze doelgroep. Dit project zit nu in de testfase, waarbij een
aantal geselecteerde stomadragers deze website test en meedenkt hoe deze
te kunnen verbeteren. Zodra deze fase is afgerond en de laatste
schoonheidsfoutjes zijn opgelost, zullen we deze website lanceren. We
hopen dat dit voor de zomervakantie gaat lukken.
We zijn de voorbereidingen aan het treffen voor het volgende boek in onze
serie. Dit boek zal gaan over reizen en onderweg en natuurlijk vragen we
jullie binnenkort weer om medewerking voor ervaringsverhalen!
Inmiddels is de lay-out en ook het CMS systeem van de website Stomaatje.nl alweer verouderd.
Deze is in 2011 online gegaan en de ontwikkelingen volgen elkaar snel
op. Na de zomervakantie zal dan ook worden begonnen aan de bouw van een
nieuwe lay-out, waar ook meteen onze Engelse versie naar over zal gaan.
Het is nog niet bekend wanneer deze nieuwe lay-out klaar zal zijn.
Er zijn nog een aantal ideeën voor nieuwe websites, maar of we daar in
2014 aan toekomen? Eerst maar eens deze doelen afronden!
|
|
|
Indien je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen kun je via je
gebruikerspaneel op het
forum (rechts
bovenin) bij "foruminstellingen" aangeven dat de beheerders je niet meer
per e-mail mogen informeren. Indien de nieuwsbrief via een andere weg
komt kun je "email uit" naar
info@stomaatje.nl sturen. |
|
|
|
|
|
Copyright (c) Stichting
Stomaatje 2014
Suusdesign.nl All rights reserved.
|