|
|
 |
 |
 |
 |
Nieuwsbrief maart 2012
In deze nieuwsbrief blikken we terug
op 2011. Welke doelen hebben we vorig jaar behaald? Wat is er nog niet
gelukt? En we kijken vooruit. Wat zijn onze ideeën voor het komende jaar en
voor de toekomst? Dit en nog veel meer lees je in deze eerste nieuwsbrief van
dit jaar!
|
 |
De cijfers
over 2011
Allerlei leuke en interessante cijfertjes, zoals onze records
bezoekersaantallen.
Lees
meer…
|
|
Belangrijke doelen behaald
Welke ideeën hebben we het afgelopen jaar uit kunnen werken?
Lees meer... |
|
Activiteiten
Wat
hebben wij het afgelopen jaar georganiseerd, gedaan en besproken?
Lees
meer…
|
|
Financieel
We hebben voor onze website Stomaatje.nl het HONcode certificaat-ontvangen.
Dit is een internationaal keurmerk.
Lees meer…
|
|
(Social) media
Op welke manieren zijn we het afgelopen jaar in de media verschenen?
Lees
meer… |
|
Vooruitblik
Wat zijn we
allemaal van
plan het komende
jaar?
Lees meer...
|
|
|
|
|
|
|
|
De cijfers over 2011
We zijn een stichting die zich vooral via internet beweegt, en een grote tic van ons zijn de cijfertjes. Bezoekersaantallen, stijgingen,
gemiddelde leestijd, bouncepercentage... Eigenlijk alles wel wat je kunt bedenken. We leren hier vooral veel van en kunnen onze websites voor en achter de schermen door deze informatie verbeteren. Hieronder zullen we wat van deze cijfers met jullie delen:
In 2011 was het aantal unieke bezoekers van website en forum 284.689.
Dit betekent een stijging van 15% vergeleken met 2010, bijna 37.000
unieke bezoekers meer kwamen er het afgelopen jaar op onze website een
kijkje nemen. Kijk je naar de bezoekersaantallen van 2007 dan is het
vergeleken met 2011 gestegen met 97%, bijna verdubbelt dus!
Gemiddeld kwamen er rond
de 780 bezoekers per dag (in 2010 was dit 680). De beste maand van het afgelopen jaar was november
met 27.788 unieke bezoekers. In heel 2006 hadden we 27.469 unieke bezoekers en daar
zijn we nu in 1 maand overheen!
Van dit bezoekersaantal is
105.747 van Stomaatje.nl, dit is een
lichte daling ten opzichte van 2010. Toch zie je als je verder kijkt bij
het aantal pagina's per bezoek een stijging van 62,02% (3,76), de
paginaweergaven een stijging van 29,74% (397.292) en de gemiddelde tijd
dat iemand op de website verblijft 3.59 minuut is, een stijging van
16.39%. Hoe komen mensen op Stomaatje.nl terecht? 13,76% is direct verkeer,
10,99% komen via andere websites, blogs, startpagina's e.d. waar onze link vermeld staat en 75,25% komt via een zoekmachine op onze site terecht.
67,90% van de mensen zijn nieuwe bezoekers en het overige percentage dus
terugkerende.
Op de Engelse versie van Stomaatje, de
.com, was in 2011 het aantal unieke bezoekers
40.147. In 2010 was dit bezoekersaantal 3.837. We hebben in 2011 onder
andere gewerkt aan een betere vindbaarheid van onze Engelse versie, en
dat is te merken met een stijging van 946,31%! De gemiddelde bezoektijd
is 1.44 minuten en er wordt 1.65 pagina's per bezoek bekeken. 12,32% is direct verkeer,
18,43% komen van verwijzende sites en 69,25% (tegenover 29,24% vorig
jaar!) komen via een zoekmachine. De bezoekers komen vooral uit Amerika, Engeland, Canada,
Australië en Frankrijk, in deze volgorde. 87,08% zijn nieuwe bezoekers.
Het aantal forumbezoekers
was op ons
Stomaforum
59.163, wat een daling is met 2012. De forumleden blijven gemiddeld 5.07 minuten rondneuzen.
Ze bekijken 7,17 pagina's per bezoek. We hebben er in het afgelopen jaar
100 actieve leden bijgekregen en komen
nu op ruim 1000 leden. Er worden gemiddeld 55 berichten per dag gepost. Het totaal aantal onderwerpen staat op
1887. 43,25% zijn nieuwe bezoekers. 5,2% van de bezoeken zijn afkomstig van onze zuiderburen.
Gastro-maatjes had een bezoekersaantal van 22.680. Deze website is
in december 2010 online gegaan dus volgend jaar kunnen we kijken naar
eventuele stijgingen. Maar nu al zien we elke maand een verhoging van
het aantal bezoekers, op dit moment zijn we de 3000 voorbij in een maand.
De gemiddelde bezoektijd is 1.47 minuut en 2,75 pagina's. 3,71% is
direct verkeer, 11,96 komen van verwijzende sites en 84,33 via een
zoekmachine. 87,69% zijn nieuwe bezoekers.
Design your
stoma had een stijging van 44,89% met 7595 bezoekers over 2011. De klanten blijven
gemiddeld 2.35 minuten op de website en bekijken 5,36 pagina's per
bezoek. 79,48% zijn nieuwe bezoekers. 11,28% is direct verkeer, 64,57% komen van verwijzende sites en 24,15% komen via een zoekmachine.
|
|
|
Belangrijke doelen behaald
Welke ideeën van onze to-do-list hebben we dit jaar uit kunnen voeren?
Allereerst iets waar we al een tijd mee bezig waren en meer
voorbereiding betrof dan verwacht: ons eerste boek. In juni 2011 hebben
we het boek
"relatie en seksualiteit met een stoma" uitgegeven. Het plan
was om het in eigen beheer uit te geven van het boek te bekostigen van onze
Niek de Jong prijs.
Maar er bleek een
uitgever geïnteresseerd
te zijn! We zijn erg trots dat we ons eerste boek hebben mogen uitgeven
en krijgen er goede reacties op; van stomadragers, hun omgeving maar ook
professionals. We hopen dat het mensen steun biedt, tips geeft en
misschien wel herkenning. Het is in de boekwinkels te bestellen, evenals
via internet zoals bijvoorbeeld
Bol.com.

Nog een doel behaald waar we al een tijd achter de schermen mee bezig
waren: onze nieuwe website! De website
Stomaatje.nl
hebben we in een nieuwe lay-out gegoten, welke 26 mei online is gegaan.
Het heeft een volwassener en professioneler uiterlijk. Overzichtelijker en met meer mogelijkheden voor en
achter de schermen.
We hebben gekozen voor een rustig en neutraal uiterlijk, maar toch met de Stomaatje knipoog. Soms een beetje gek, creatief
(wat dacht je bijvoorbeeld van onze nieuwe
Crea zakjes wall?), met humor en af en toe een kleurtje. Interactiever door het gebruik van filmpjes, slideshows, makkelijke formulieren bij aanvragen e.d. en met veel aandacht voor onze social media.
Naast de nieuwe lay-out is de website natuurlijk ook aangevuld met
nieuwe pagina's, ervaringsverhalen en allerlei nieuwe informatie.
Omdat we toch bezig waren met vernieuwing hebben we ook meteen de
voorwaarden van het forum in een nieuw jasje gestoken.

En tenslotte hebben we deze nieuwsbrief ook in een andere lay-out
gegoten.
We hebben het
HONcode-certificaat ontvangen
voor onze website Stomaatje.nl. Dit is een internationaal keurmerk
voor websites van ondermeer ziekenhuizen, zorginstellingen,
artsenorganisaties en patiëntenbelangenorganisaties.
Toetsing van websites vindt plaats aan de hand van acht ethische principes waaronder deskundigheid, vertrouwelijkheid, duidelijkheid, financiering en transparantie.
Het internet staat bol van informatie en adviezen over niet alleen ons
onderwerp, maar allerlei medische onderwerpen, die vaak niet eenduidig
zijn. Voor lotgenoten kan dit verwarrend zijn: hoe weet je welke
informatie betrouwbaar, neutraal en actueel is? Het HONcode-certificaat schept duidelijkheid over de waarde van onze uitgebreide
website. De toetsing door de Foundation is van hoge kwaliteit en doelgroepgericht.
Wij zijn erg trots om dit keurmerk te mogen dragen en zullen er hard
voor werken om hem te mogen behouden.

|
|
|
Activiteiten
De banden en hoesjes van ons initiatief
Design your
stoma zijn nog steeds erg gewild. Het afgelopen jaar hebben we een
wat lastig jaar gehad met verloop in de naaisters en ziekte, waardoor we
niet de hele tijd open waren en niet volop hebben kunnen draaien.
Inmiddels zijn beide lijnen weer te bestellen, de hoesjes en onze luxe
banden. Het afgelopen jaar hebben we ook een nieuwe lijn ontwikkeld
waarvan we hopen deze in 2012 met een nieuwe naaister online te brengen.
Het afgelopen jaar hebben wij gesprekken gevoerd met fabrikanten en
leveranciers, maar bijvoorbeeld ook met andere verenigingen en instanties.
Zo hebben we een hele goede en leuke kennismaking gehad met de CCUVN.
We hebben er helaas de financiële middelen en mankracht niet voor om dit
op regelmatige basis te doen, maar af en toe staan we op een symposium
met een stand. Zo stonden
we, evenals vorig jaar, in oktober, op een symposium van de
Stomaverpleegkundige Vereniging in de Reehorst in Ede. Ook stonden we 22
februari op een beurs in België.

We zijn regelmatig op
netwerkbijeenkomsten te vinden, zoals de
Open
coffee Krimpenerwaard. Ook waren we te vinden op een beurs van
Zorgbelang. Ook gaan we regelmatig naar cursussen en bijeenkomsten om onze kennis bij te
spijkeren. Zoals de gratis cursussen van
PGO Support. Zo
is Suus naar de cursus 'Website gebruiksvriendelijk en
toegankelijkheid' geweest.
We hebben in december meegewerkt aan een Webinar met PGO support, samen met een bedrijf wat op het gebied van fondsenwerving een kader aan het creëren is om patiëntenorganisaties -groot en klein- te helpen met hoe ga je met de veranderde omstandigheden van subsidies en fondsenwerving om.
Het afgelopen jaar hebben we twee activiteiten georganiseerd: ons
jaarlijkse zwemuitje
waarbij we een zwembad afhuren en daarna gaan wokken en een dagje dierentuin. Beide uitjes waren een
groot succes.
|
|
|
Financieel
Stomaatje is een non-profit stichting en kent geen inkomsten uit
subsidies. We zijn afhankelijk van donaties en sponsoring. Het
initiatief Design your stoma is kostendekkend; we halen er geen winst
uit. Vergeleken met andere stichtingen en verenigingen hebben wij een
lage inkomstenbron. Voordeel dat we niet op subsidies zijn gaan leunen is dat we daardoor
geen last ondervinden van de veranderingen hiervan (ze worden fors
gekort). We zijn creatief en werken
anders, bijvoorbeeld veel met het medium internet zoals de vergaderingen via Skype,
wat kostenverlagend werkt. Ook maken we alles op websitegebied zelf, wat
anders tienduizenden euro's zou kosten.
Aan de andere kant kunnen we daardoor geen grote projecten starten en liggen
sommige ideeën stil, en we hebben er veel! We kunnen niet zomaar op een
beurs staan met een stand, of een keurmerk aanvragen.
Kenningsmakingssetjes maken met een band en hoesjes van Design your
stoma voor in elk ziekenhuis, informatie ontwikkelen die we gratis aan
kunnen bieden voor bijvoorbeeld een proefwerk of spreekbeurt en
activiteiten organiseren die voor de mensen gratis zijn.
Doordat we toch meer willen bereiken hebben we onszelf
in 2012 als doel gesteld meer inkomsten te bewerkstelligen.
Bijvoorbeeld door het gaan werven van donateurs en te kijken naar de
sponsoropties.
Maar hoe ging dit het afgelopen jaar?
In 2011 is het aantal donateurs, in tegensteling tot 2010, niet gegroeid.
Het aantal is juist gedaald. De reden van de verdubbeling in 2010 was
een donateursactie. We hadden toen 78 donateurs, nu 65. Wel zijn er meer
mensen zich aan ons gaan binden door middel van automatische machtiging. Hoewel we al een
aantal voordelen voor een donateur hebben, willen we dit in 2012 nog
breder gaan maken zodat het aantrekkelijker wordt ons te steunen. Giften
komen zo nu en dan binnen, soms hele bijzondere bedragen. Wij bedanken
mensen sowieso altijd, gift of donateur, met een oorkonde. Maar bij een
hoger bedrag
ook
met ons boekje.
In totaal hebben we aan giften en donaties 2.368,27
euro binnengekregen.
Het aantal sponsors daarentegen is wel enorm gegroeid, terwijl dit vorig
jaar niet groeide. Dit komt omdat we vele gesprekken met de bedrijven
hebben gevoerd om te bekijken wat we voor elkaar konden betekenen en
waar de behoeftes liggen. Hierdoor hebben wij op hun wensen aangesloten
sponsorpakketten kunnen maken. Daarnaast heeft onze nieuwe website grote
invloed. Er is een betere vorm van reclame en andere opties mogelijk. En
de enorme groei in bezoekersaantallen blijft ook niet onopgemerkt. We
kunnen inmiddels met trots zeggen dat we in 2011 60% van de fabrikanten
als sponsor hebben binnengehaald en dat de leveranciers nu ook langzaam
beginnen te komen (14% in 2011).
De
Ango collecte is ook een belangrijke inkomstenbron, vaak zo'n 10% of
zelfs meer van ons jaarlijkse inkomen. Hoewel we hier zelf hard voor
moeten werken, zien we dit ook als een vorm van sponsoring omdat de Ango
ons deze kans geeft.
Het afgelopen jaar hebben we in totaal aan
sponsorbedragen 8.920 euro binnengekregen.

Van de bijdragen van sponsors en donateurs zijn we afhankelijk, dus we zijn er heel dankbaar voor dat deze ons willen steunen en daardoor ons voortbestaan waarborgen! Wij vragen mensen niet te sponsoren of te doneren, maar te willen investeren in de toekomst van de stomadrager.
Wij vinden het belangrijk onze uitgaven transparant te houden. Bij een
donatie kun je bijvoorbeeld kiezen voor een
specifiek project. En we tonen onze uitgaven
op de website. Dit zijn we niet verplicht, maar we willen graag aan
onze doelgroep laten zien wat we ermee doen.
|
|
|
(Social) media
Het taboe doorbreken en het onderwerp stoma bekender maken is een belangrijke pijler van Stichting Stomaatje. Een van de manieren om dit te bereiken is de media opzoeken, of in veel gevallen weten zij ons goed te vinden.
Hier vind je alle media van het afgelopen jaar.
Allemaal waren ze voor ons belangrijk en mooi, maar wat sprong er nu uit?
Genomineerd zijn voor Mooi Mens 2011 en daardoor in
TV West en op
radio 3FM bij Giel verschijnen was toch wel een mooi hoogtepunt
waarbij we een groot publiek hebben weten te bereiken die nog onbekend
waren met een stoma.
De social media, een vorm van media die we zelf kunnen beïnvloeden. Social media kun je zien als een platform waar wij ons als stichting
kunnen profileren. Elk platform heeft weer een andere invulling, zodat
mensen zelf kunnen kiezen via welke weg zij de informatiestroom het
liefst willen krijgen. We komen zo in contact met stomadragers en andere
verenigingen, professionals en instanties, we vergroten ons (internationale)
netwerk.
Twitter
heeft inmiddels bijna 750 volgers, we zijn in een jaar tijd gegroeid met
500 volgers.
Facebook
heeft 165 fans, waardoor we hier zijn gegroeid met meer dan 100 nieuwe
fans.
Hyves
verliest aan interesse maar toch bij elkaar een kleine groei: 10 nieuwe leden
waardoor dit getal nu op 136 staat.
LinkedIn is een professioneel netwerk met 55 leden, wat een groei in
het laatste jaar van 15 betekent.
Youtube, ons eigen Youtube kanaal met alle
video's verzameld waarin wij de laatste jaren aanwezig waren, zoals BNN,
te gast bij Giel op 3fm en Hart van Nederland. En filmpjes die we zelf
hebben gemaakt, zoals de promo voor het zwemuitje. Deze is gelijk
gebleven qua abonnees maar enorm gestegen in het aantal keer bekeken!
Leuk ook om te vertellen is dat we in december de grens van 2000 leden
gepasseerd zijn op al onze social media (inclusief forum) tezamen.
|
|
|
Vooruitblik
Altijd leuk om het vorige jaaroverzicht erbij te houden en te zien
hoeveel doelen we daarvan hebben behaald. In 2011 zijn de belangrijkste:
- Ons eerste boek "Relatie en seksualiteit met een stoma" is uitgekomen
- De nieuwe website van Stomaatje.nl is online
We schreven dat we weer terug wilden naar de basis, de
informatievoorziening. En dan vooral via onze grootste kracht: websites.
Even geen extra projecten, maar in stand houden wat we hebben en dit
verbeteren. Het mooie is dat we het afgelopen jaar daardoor dingen
hebben kunnen voltooien waar we al langere tijd mee bezig waren. Door
stappen terug te doen hebben we ons op de belangrijkste zaken kunnen
richten, waardoor we met minder tijd meer hebben kunnen bewerkstelligen.
We kunnen zeggen dat we het afgelopen jaar de ommezwaai hebben gemaakt
van "een leuke website" naar een professionele organisatie. Dus
blijkbaar was het goed even pas op de plaats te maken en te bekijken
waar we staan en wat we willen. En vooral: wat is er nodig? Waar is
behoefte aan? Deze dingen willen we oppakken. Maar we zijn ons er ook
van bewust dat we een kleine stichting zijn met weinig middelen, dus
kijken stap-voor-stap wat de mogelijkheden zijn.
We hebben ook besloten dat we achter de schermen klein willen blijven.
Op een gegeven moment hadden we zo'n groot team dat de tijd vooral ging
naar het coachen en begeleiden. Hoewel we nog een aantal nieuwe mensen
zoeken willen we het team wel kleiner houden zodat de lijnen kort
blijven.
Wat zijn onze doelen voor 2012?
Een
app voor ons forum was een doel die we begin dit jaar hebben
gelanceerd, zo kun je ons forum nog beter op je mobiele telefoon
gebruiken.
Een uitjesmod voor op het forum. Dit hadden wij op ons vorige forum,
je kunt je hierbij gemakkelijk voor uitjes aan- en afmelden. We willen
het wel breder trekken en niet alleen voor de forumleden mogelijk maken
aan activiteiten deel te nemen.
Een belangrijk doel waar hard aan wordt gewerkt is de Engelse versie
van Stomaatje in dezelfde lay-out gieten als Stomaatje.nl
De website na laten kijken door professionals. Kloppen alle feiten?
Missen er nog onderwerpen? Dit is al bezig, op dit moment hebben we een
aantal verschillende artsen/verpleegkundigen, allen met hun eigen
vakgebied, bereid gevonden hieraan mee te werken. Zij worden ambassadeur
van Stichting Stomaatje. Zo wordt de kwaliteit van informatie
gewaarborgd. We zullen deze ambassadeurs op de website bekend maken.
We willen duidelijk maken dat Stichting Stomaatje een paraplu is met
daaronder verschillende initiatieven en websites, binnenkort meer.
We zijn met een idee bezig op internetgebied waar we helaas nog niets
over kunnen vertellen, maar hopen dat in 2012 te kunnen lanceren. Dit
zal van de Niek de Jong prijs worden bekostigd.
We gaan de voorbereidingen treffen voor het volgende boek in onze
serie. Dit boek zal gaan over reizen en onderweg en natuurlijk vragen we
jullie binnenkort weer om medewerking voor ervaringsverhalen! We weten
nog niet wanneer dit boek uit gaat komen en of dat dit jaar al zal
zijn.
In 2012 komt eerst Eliene's boek uit, welke een link heeft met
Stomaatje.
Na hard werken moet dit jaar toch echt de nieuwe lijn van Design your
stoma uitkomen, met banden voor dagelijks en zwemmen en sauna. De
prototypes zijn klaar en we voeren op dit moment gesprekken met een
nieuwe naaister. De wens voor de toekomst is om ook de website te
verbeteren in een goede gebruiksvriendelijke webshop.
Het werven van donateurs gaan we dit jaar onze aandacht op storten.
We willen in oktober 2012 aandacht gaan schenken aan Wereld Stomadag.
|
|
|
Indien je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen kun je via je
gebruikerspaneel op het
forum (rechts
bovenin) bij "foruminstellingen" aangeven dat de beheerders je niet meer
per e-mail mogen informeren. Indien de nieuwsbrief via een andere weg
komt kun je "email uit" naar
info@stomaatje.nl sturen. |
|
|
|
|
|
Copyright (c) Stichting Stomaatje 2011-2012
Suusdesign.nl All rights reserved.
|